Musikkbibliotek

Velkommen til høstens medlemsmøte

Vi inviterer til høstens medlemsmøte 07.11.2024 på Bekkestua bibliotek med temaet

Musikkens plass i folkebibliotekene

– hva kan vi gjøre for å styrke dens plass?

Norsk musikkbibliotekforening jobber for å styrke musikkens stilling i folkebibliotekene og styret ønsker med jevne mellomrom å sette dette på agendaen på medlemsmøtene.

Hva gjøres, og hva kan gjøres?

• Jo Scharning jobber med musikken på Bekkestua bibliotek og skal fortelle litt om hvordan de jobber.
  • Cathrine Undhjem snakker om fagdagen de har satt i gang i regi av Fylkesbiblioteket i Akershus, Buskerud og Østfold, som har fått tittelen «Musikk i bibliotek», og de erfaringene de har gjort seg der.
Styrerom konturMusikknoter konturGruppe idédugnad kontur
  • Etter disse innleggene håper vi det kan bli en diskusjon og ideutvekslinger mellom medlemmene. Vi i styret har stor tro på at den gode jobben som gjøres for musikken rundt om i bibliotekene også kan være verdifull for andre som jobber med noe av det samme.
  • Dette poenget er ekstra aktuelt nå siden medlemmer kan søke om økonomisk støtte til musikkprosjekter i bibliotekene. Kanskje noen av prosjektene kan igangsettes på flere biblioteker?

«Aunt Mary» – et av de beste og viktigste norske bandene på 70-tallet!» – Foredrag

Foreningens medlemmer og Bekkestua biblioteks lånere kan glede seg til å høre Harald Otterstad og Tor Andersen fortelle om bandet Aunt Mary som var sentralt i Norge på 70-tallet både innenfor rock, prog og hardrock.

De har skrevet den interessante og veldig engasjerende boken «Aunt Mary : never stop your wishful thinking».

Boken har høstet strålende kritikker og i tillegg til at Bekkestua bibliotek har boka blir det også mulig å kjøpe et eksemplar av forfatterne. Foredraget er gratis!

Velkommen!

Sted: Bekkestua bibliotek

Adresse: Gml. Ringeriksvei 44, 1357 Bekkestua

Dato: Torsdag 9. november kl. 17.30

Påmelding innen 01.11.2024: musikkbibliotekforeningen@gmail.com eller ved å svare på e-posten.

Vi starter som vanlig med litt tapasmat og drikke. NB! Husk å si fra om allergier ved påmelding!

Musikkbibliotek

Velkommen til workshop i musikk-katalogisering

Kjære medlemmer i NMBF,

Norsk musikkbibliotekforening har i lengre tid jobbet for å få til et kurs i katalogisering av musikkmateriale i Bibliofil.

Nå er det imidlertid slik at det ikke finnes noen kursholdere som både er dyktige i Bibliofil og musikkatalogisering i RDA.

Derfor har en liten arbeidsgruppe fra Norsk musikkbibliotekforening bidratt til at Bibliotek-systemer (som driver Bibliofil) har fått laget to ny musikkmaler. Én for musikktrykk og én for CDer. Dette mener vi er et godt utgangspunkt for en felles workshop som er åpen for alle som jobber i Bibliofilbibliotek, eller andre som er interessert i musikkatalogisering. Vi gjør det veldig enkelt ved å katalogisere étt musikktrykk og én CD sammen.

Tid: Fredag 1. desember kl. 10 – 11:30.

Sted: Teams

Påmelding innen tirsdag 28. november til Jorunn Eckhoff musikkbibliotekforeningen@gmail.com