Musikkbibliotek

Velkommen til workshop i musikk-katalogisering

Kjære medlemmer i NMBF,

Norsk musikkbibliotekforening har i lengre tid jobbet for å få til et kurs i katalogisering av musikkmateriale i Bibliofil.

Nå er det imidlertid slik at det ikke finnes noen kursholdere som både er dyktige i Bibliofil og musikkatalogisering i RDA.

Derfor har en liten arbeidsgruppe fra Norsk musikkbibliotekforening bidratt til at Bibliotek-systemer (som driver Bibliofil) har fått laget to ny musikkmaler. Én for musikktrykk og én for CDer. Dette mener vi er et godt utgangspunkt for en felles workshop som er åpen for alle som jobber i Bibliofilbibliotek, eller andre som er interessert i musikkatalogisering. Vi gjør det veldig enkelt ved å katalogisere étt musikktrykk og én CD sammen.

Tid: Fredag 1. desember kl. 10 – 11:30.

Sted: Teams

Påmelding innen tirsdag 28. november til Jorunn Eckhoff musikkbibliotekforeningen@gmail.com

Lydarkiv, Musikkarkiv

Norske albumklassikere – Bokserie

Bilde: Norske albumklassikere

De fleste av våre medlemmer har fått med seg det fantastisk flotte prosjektet «Norske albumklassikere på CD», et samarbeidsprosjekt mellom Nasjonalbiblioteket og Christer Falck og John Richard Stenberg. De 2 sistnevnte står for den kommersielle delen av plateselskapet Norske albumklassikere. I denne serien får mange norske plater sin utgivelse på cd for første gang og antall utgivelser er nå pr dato utrolige 424! I forlengelsen av dette prosjektet er det nå også godt i gang en bokserie der forskjellige forfattere skriver en bok om en norsk utgivelse, en genial måte å oppdage plater på. Disse utgivelsene blir, på samme måte som «Norske albumklassikere på CD» finansiert gjennom folkefinansieringsplattformen bidra.no. I den forbindelse vil vi anbefale å støtte bokutgivelsen av platen «Hole in the wall». Hvis mange nok bidrar så blir boken skrevet av ingen ringere enn Siren Steen, tidligere leder for både Norsk musikkbibliotekforening og for musikkavdelingen på Bergen offentlige bibliotek. En legende i norske musikkbibliotek.

I tillegg til at dette er en utrolig bra norsk utgivelse, som fortjener en liten bok, så er det jo også fint å tenke på at vi kan sørge for at Siren har noe fornuftig å bruke pensjonisttilværelsen sin på:-)

Norske albumklassikere på CD

Bidra.no – CD