Lydarkiv, Musikkarkiv, Musikkbibliotek, Musikkformidling

20 000 historiske lydspor fra 78-plater fritt tilgjengelig i ny strømmetjeneste fra Nasjonalbiblioteket

Nasjonalbiblioteket lanserer en ny strømmetjeneste for digitaliserte 78-plater fra perioden 1905–1958. Førsteutgaven av tjenesten omfatter rundt 20 000 spor og inneholder opptak av alt fra den første norske grammofonartisten Adolf Østbye til folkekjære artister som Jens Book-Jenssen, Alf Prøysen, Nora Brockstedt og Søstrene Bjørklund.

– På Nasjonalbiblioteket løfter vi stadig mer av den norske kulturarven ut av glemselen og gjør den tilgjengelig for allmennheten. Det siste tilskuddet er musikkhistorien. I flere år har vi digitalisert de norske 78-platene, og gjennom avtale med TONO lanserer vi nå en tjeneste for strømming av eldre musikk, sier nasjonalbibliotekar Aslak Sira Myhre begeistret.

Nasjonalbibliotekets musikktjeneste er en betaversjon under utvikling, og den vil utvides med nye titler og få forbedret funksjonalitet. Utvalget av norske 78-plater er ikke komplett, og noen av utgivelsene mangler lydavspilling, men dette vil utbedres, og det vil jevnlig legges til nye titler etter hvert som de blir digitalisert. I tjenesten kan man foreløpig søke på tittel, artist og årstall, men omfanget av kataloginformasjonen vil variere for de ulike utgivelsene. Nasjonalbiblioteket ønsker velkommen alle tilbakemeldinger på feil og mangler, samt spørsmål og innspill til tjenesten.

78-plater

En 78-plate er en grammofonplate for avspilling med 78 omdreininger i minuttet, og består vanligvis av en blanding av det harpikslignende stoffet skjellakk og ulike mineraler. Skjellakkplater ble produsert for det norske markedet fra begynnelsen av 1900-tallet helt fram til 1958, da vinylplatene ble introdusert.
De første kommersielle grammofoninnspillingene i Norge ble gjort i desember 1904 på Grand Hotel i Kristiania.

Prøv ut tjenesten selv på www.nb.no/78-plater .